Wednesday 16 November 2011

Salah siapa??

"Salah Siapa?"


Situasi 1
Time nak ambik peperiksaan besar......aku dh berdoa dan moga-moga aku tenang ketika mengambil peperiksaan nanti....dan sebelum mula menjawab soalan pun aku dh baca doa siap selawat lagi....tapi nape failed jgk? kenapa keputusan aku tak cemerlang??


>> Yang ni pulak memang biasa dah.....penahkah kamu berusaha untuk mencapai kejayaan?? penahkah kamu berusaha mengulang kaji pelajaran mu itu sebelum tiba waktu peperiksaan??
dan penahkah kamu SUJUD / SEMBAH padaNYA (Allah S.W.T) dan meminta kepadaNYA (Allah S.W.T) apabila tiba waktunya???

Situasi 2
Orang kata kalo nk buat sesuatu perkara yg baik slalu bejalan dengan lancar.....kalo kita nak kawin...mesti rezeki kita di murahkan oleh Tuhan...tapi kenapa aku nak kawin bnyk perkara sulit yang aku hadapi?? kenapa aku sering kekurangan duit?? mana rezeki tu?? aku nk buat benda yg baek...tapi kenapa susah sangat?? Berkali-kali berdoa pada Tuhan moga di murahkan rezeki...tapi tk de pape pun yg jadi.....


>> Sering kali mendengar orang mengeluh pasal benda ni....penahkan kamu sembah padaNYA (Allah S.W.T) dengan hati yg ikhlas, moga-moga rezeki kamu di murahkan dan segalanya berjalan dengan lancar??


Situasi 3
Issshh...bertuah punya anak...tak penah nk dengar n taat pada aku. Kalau aku tau...baik aku bunuh kau atau tinggal kau kt tepi jalan je....menyusahkan mak bapak pulak bila dh besar!! Ya, Allah kenapa kau bagi aku anak yg derhaka pada aku??


>> Yang ni family yg suka merunggut dan cakap yang bukan tanpa berfikir panjang...
Penahkah kamu menguris hati ibu bapa kamu ketika kamu kecil atau ketika kamu besar remaja?? adakah kamu melayan kedua orang tua kamu sebaik-baik mungkin?? Adakah kamu meminta padaNYA (Allah S.W.T) hanya pada ketika kamu susah?? Adakah kamu juga TAAT pada perintahNYA (Allah S.W.T)?? Pernahkah kamu mendoakan padaNYA (Allah S.W.T) yg terbaik untuk anak-anak kamu??

Situasi 4
Ketika kamu sedang mencari pekerjaan selepas tamat belajar tapi semua majikan tidak mengambil kamu bekerja....sedangkan kamu sering bersolat dan berdoa padaNYA. Susah betul nak dapat kerja sedangkan aku tk penah tinggal solat....hari tonggang-tonggek bersolat dan berdoa...tapi tak penah dapat....apa nasib aku ni...


>> Penahkan kamu terpikir sejenak ketika kamu menyembahNYA (Allah S.W.T) adakah kamu lakukan dengan hati yang ikhlas, jiwa yang bersih tanpa ragu-ragu memuji kebesaran Allah S.W.T?? atau hanya kerana ada sebab tertentu contoh bersolat hanya untuk menunaikan segala permintaan mu itu....Penahkan kamu terfikir mungkin ada yang pekerjaan yang lebih baik dari tu yang telah pun disediakan untuk kamu. Kamu hanya perlu bersabar dan mencuba lagi bukan dengan mengungkit apa yang telah kamu lakukan.



Jadi sebelum kamu salahkan orang lain atau Allah S.W.T, lebih baik kamu kaji sendiri ape punca perkara itu berlaku...adakah disebabkan oleh diri kamu sendiri??


 Fikirlah sebaik-baik mungkin....semoga hidup kamu dirahmati olehNYA....

-ⓧⓞⓧⓞ-
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★

No comments:

Post a Comment