Tuesday, 15 November 2011

★ Bahasa 2 Negara ★

Ce tengok tajuk entry kali ni...pasal bahasa antara 2 negara yg sangat popular.....bahasa Jepun n Korea...
In your opinion which of the language easier to say? Kadang-kadang ada owang tk reti nak bezakan bahasa korea ngan jepun....slalu kalo ada citer korea dorang ingt tu citer jepun sebab bahasa lebih kurang sama....

Perbezaan Jepun n Korea ni...Jepun sebutan lebih soft....manakala Korea lebih pekat...
Dari segi tulisan plak....Jepun bnyk complicated sket sebab bnyk tanda-tanda kecil....
manakala korea....tulisan bulat-bulat comel....

Pada pendapat saya Bahasa Jepun lebih senang kita ungkapkan dari bahasa korea...sebab ape?? 
Cube kita tengok ayat-ayat di bawah....


KOREA:
1. 난 널 사랑해!
      nan neol salanghae!
      ( I love u)

2. 내가 먹고 싶어요.
      naega meoggo sip-eoyo.
    ( I want to eat )
 
JEPUN:
1. 私はあなたを愛して
    Watashi wa anata o aishite!
    ( I love u)

2. 私は食べたい
    Watashi wa tabetai.
  ( I want to eat )


Nampak tk perbezaan suku kata kat situ?? kan....Kalo korea agak berbelit lidah....lagi satu kita tk ley ikot sangat suku kata tu....sebab sebutan lain...

Manakala Jepun suku kata sangat senang nk sebut....suku kata sama ngan tulisan romaji  nye....

Papepun aku memang tabik spring pada sape-sape yg ley cakap bahasa korea ngan telus...dan juga bahasa Jepun...tapi paling susah bahasa Korea la kan....vasssss sangat pada sesiapa yang hebat cakap bahasa Korea ni....

P/S : Pada sape yg minat giler ngan Korea n Jepun ni...teroskan la minat anda tu...tak salah pun....

-ⓧⓞⓧⓞ-
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★


No comments:

Post a Comment